University

Min kära vän Liddemannen sa nått klokt till mig för nån vecka sen. Att söka till universitetet direkt efter gymnasiet, eftersom 95:orna som går ut året efter oss har ett annat betygsystem som är "större" = om man söker samtidigt som dom kommer dom att prioriteras först. Det var ju jävligt orättvist...
Problemet är att jag EJ vet vad jag vill plugga för nått än. Problem nummer 2 är att jag isåfall måste skriva högskoleprovet i höst = jag kommer dö. (Och ja jag behöver skriva det eftersom jag är en av alla medelsvensson som inte har så många mvg).
SÅ KUL för alla som redan vet vad dom vill göra med sin framtid.


Kommentarer
yo homie

dom prioriteras inte, utan ifall dom inte gör ett undantag för 94orna så kommer det vara lättare för 95or att ta sig in pga. att dom har det lättare att få ett högre betyg. Deras genomsnittliga betyg kommer att vara högre då dom kan få ex. ett vg+ = B, i sitt betyg, medan 94orna bara får ett vg, även fast dom har vg+. Detsamma ifall man som 95a får ett mvg- kanske man får ett B då istället för ett A, men det blir endå 95orna som tjänar på det i längden eftersom att om man ligger mellan vg-mvg gränsen så kan man ju få ett B då istället som är ett mvg-/vg+, för där hade en 94 till största chans fått bara ett vg pga. att det bara finns tre betygssteg. 95ornas betyg kommer alltså att i genomsnitt vara högre än 94orna.

2012-04-21 @ 09:55:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Sara

Fin blogg osv.

RSS 2.0